Ugrás a fő tartalomra

André Aciman: Szólíts a neveden


Sziasztok!

Ma egy olyan regényt hoztam el Nektek, amiről számomra nehéz beszélni, de épp annyira hallgatni is. Ez nem más, mint a világsikerű Szólíts a neveden, eredeti címén Call me by your name André Aciman kezei közül. Fogadjátok sok szeretettel!


Fülszöveg

André ​Aciman olasz riviérán játszódó regénye egy kamasz fiú és a családi nyaralóvendég, egy ifjú amerikai kutató között váratlanul kibontakozó, elsöprő szerelem története. A vonzalom, amelynek következményeivel egyelőre képtelenek szembenézni, felkészületlenül éri a fiatalokat. Az együtt töltött nyári hetek során mindketten küzdenek saját érzéseikkel, egyszerre tartva környezetüktől és saját maguktól. Vakmerően igyekeznek elérni azt, amiről sejtik, talán soha többé nem adatik meg nekik: a két ember közötti legteljesebb egységet.
A Szólíts a neveden korunk egyik legcsodálatosabb szerelmi története, amely egy csapásra klasszikussá vált.


Idézetek

Megszerettetted velem önmagamat, azt az önmagamat, akivé melletted válok.
Ugyan kit szólíthatnék még a nevemen rajta kívül?
– Mikor, ha nem később?


Címkék

20. század, amerikai szerző, biszexuális, férfi főszereplő, filmadaptáció, ifjúsági, kortárs, LMBTQ, magyar nyelvű, meleg, nyár, Olaszország, regény, romantikus, sorozat része


Értékelés

Őszintén, nem is tudom mit mondjak. De még csak azt sem, mit gondoljak. Ritka esetek egyike volt, hogy előbb láttam a filmet, mint hogy a könyvet elolvastam volna. Jelenleg itt ülök az ágyamon, írom mindazt, mi csak eszembe jut, és arra gondolok, mennyire szerencsés vagyok, hogy ez pont így történt, és nem fordítva. Egy ilyen regény után nem valószínű, hogy megnéztem volna a filmet, amit viszont kifejezetten szerettem.

Úgy gondolom, hogy adott volt egy jó alapötlet, amiből egy szép, sőt nem is, egy gyönyörű történetet lehetett volna írni a tinédzser szerelemről, amikor annak ellenére, hogy még nem ismerjük sem magunkat és sokszor a szexualitásunkat sem rendesen, azt hisszük, hogy az igazit találtuk meg a szerelmünkben, még ha velünk egynemű is. Annyira jól meg lehetett volna írni. Nem is értem hol siklott el az egész.

A könyv 304 oldal hosszú volt. Ennek a 304 oldalnak a nagy részét kifejezetten Elio gondolatai tették ki, aminek olykor semmi értelme sem volt. Az egész igazából olyan szürreális élményt adott a számomra, hiszen adott egy 17 éves fiú, aki véleményem szerint igencsak túlművelt, és minden apró cseprő dologról lett egy gondolata, amiből egy egész, barokk körmondatokkal teletűzdelt gondolatmenet lett, akár több oldalon keresztül is. Nem mondom, hogy olykor ne lett volna kedvem átugorni néhány bekezdést, azonban sosem tettem. Mindig vártam arra, igazából reménykedtem, hogy biztos csak más stílus, olvasás közben könnyedén meg fogom szokni. Azt kell mondjam, hogy tévedtem. 

Az egész könyv során zavart ez a stílus, de az is lehet, hogy inkább ez a sok gondolat. És alapvetően nem is a mennyisége, hanem inkább a minősége. Az egész olyan volt, mint egy túlművelt 17 éves kamaszsrác kanos gondolatai, amit olykor kifejezetten gazdag szókinccsel látott el, máskor meg olyan közönséges volt, ahogy én sosem fogalmaznék. Már már zavart, pedig szerintem én bírom a gyűrődést. Sokszor hallottam már, hogy ezt a könyvet nevezik a legjobb, legszebb szerelmes történetnek az LMBTQ kategóriában, pedig szerelemről szerintem itt szó sem volt, sokkal inkább a vágyakról, aminek aztán végül behódoltak.

Az egész könyvnek talán a legszebb része a vége volt. Már a gondolatok is másak voltak, 20 évvel idősebb ember gondolatai, annyival érettebbek is voltak, és itt végre azt éreztem, hogy mindnek van értelme és jelentősége is. Az embernek, ha olvassa ezt a könyvet, szüksége van erre az utolsó szakaszra, hiszen enyhít minden bosszúságot. Azonban csak enyhíti, ettől függetlenül ott lesznek, mint Oliver Elio gondolataiban.

Ehhez az olvasásélményhez rengeteg pluszt adott a film, és annak szeretete, azonban lehet, hogy pont emiatt, és a rengeteg pozitív vélemény miatt túl magas volt az elvárásom a könyvvel kapcsolatban. Igazán nem tudom. Az egyetlen dolog amit biztosan tudok, amellett, hogy hogyan lehet megerőszakolni egy ártatlan barackot, hogy nálam ez a könyv most nagyon alul teljesített. 

A legnagyobb sajnálatomra, de én erre nem tudok annyi csillagot adni, mint amennyit szeretnék, így ez nálam csak 3*-os teljesítmény. A könyvet senkinek, azonban a filmet annál több embernek ajánlom.


Borítóvélemény

A borító az tulajdonképpen egy kép a filmből, ami enyhíti a könyv okozta fájdalmaimat, és emlékeztet rá, hogy a történet egyébként kifejezetten szerethető, csak nem prózai műfajban ennyi töltelék gondolattal.


Megveheted itt

Ha esetleg érdekelne a könyv, ide kattintva könnyedén elérheted.


Befejezés


(...), nézz rám, egyenesen a szemembe, és szólíts a neveden.

Megjegyzések

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Nálam is itt a könyv kölcsönbe, eddig azt hallottam róla, hogy nagyon szép, meg talán azt is, hogy unalmasabb.. nem tudom, melyikkel kezdjem, a könyvvel vagy a filmmel :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem a filmmel érdemesebb, bár ki tudja :,) lehet hogy nekem a film miatt nem tetszett annyira, mert azt viszont szerettem. A filmet mindenképpen ajánlom :)

      Törlés
  3. Korábban nem igazán érdeklődtem a könyv iránt (a filmet tervezem megnézni, de nem az a kategória, aminél a regényt is mindenképpen sorra keríteném). Furcsa módon viszont, hiába volt negatív értékelés, elkezdett foglalkoztatni, milyen lehet ez a gondolatmenetes koncepció. :D Lehet, hogy később azért teszek vele egy próbát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazság szerint annak is meg volt a maga szépsége, de engem többször idegesített, mint sem hogy élveztem volna. Ha esetleg megnézed a filmet vagy elolvasod a könyvet, akkor kíváncsian várom a véleményed :)

      Törlés
  4. Én teljesen fordítva voltam ezzel. A könyvet szerettem, a filmet meg nagyon nem. Emlékszem, hogy végig se tudtam nézni és pár jelenet igen traumatizált. Xd

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez valóban tök érdekes! Beszéltem még néhány emberről ezzel kapcsolatban, és ott is fele-fele arányban tapasztaltam ezt :)

      Törlés
  5. Sajnálom, hogy nem tetszett a könyv, szerintem azzal kellett volna kezdened. Mindig érdemes előbb a könyvet elolvasni és utána nézni meg az adaptációt (nekem az is tetszett összességében egyébként), bár ez csak az én véleményem persze. Jártam már én is így, hogy előbb láttam a filmet és a könyv csalódást okozott.
    Nagyon szeretem ezt a történetet, mert szerintem igenis szerelem volt ez köztük, bár főleg Elio részéről. Oliver inkább csak egy nyári kalandnak tekintette a srácot, de ettől még a nyaruk együtt nagyon jó emlék lett számára.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megfogadom a tanácsod, és legközelebb a könyvvel indítok, bár általában úgy szoktam. Minden esetre örülök, hogy neked tetszett!

      Törlés
  6. Néhány napja néztem meg a filmet, és bevallom, nem szeretném elolvasni a könyvet. Pont azért, mert azt érzem, amit te is írtál: hogy ezúttal a regény marad(t) alul. Sajnálom, hogy nem tetszett, de hálás vagyok, hogy megerősítettél ebben. (Amúgy... a barackos jelenet a könyvben is le van írva? o.O)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne is tudd meg milyen részletességgel...
      Remélem azért a film tetszett :)

      Törlés

Megjegyzés küldése

Popular Posts

Lisa De Jong: Amikor esik...

  Sziasztok! Az egyik legújabb olvasmányom nem más volt, mint a Könyvmolyképző egyik régebbi megjelenése, az Amikor esik... Lisa De Jong-tól! Ma erről a könyvről írok Nektek! Fülszöveg Ő volt az első szerelmem, még mielőtt összeomlott az életem. És ő most többet akar, amit én nem tudok megadni neki. Minden megváltozott. Bárcsak elmondhatnám neki, miért... de képtelen vagyok. Senkinek nem mondtam el. Csak akkor ébredtem rá, mennyire szükségem van rá, amikor elment a főiskolára, és én teljesen magamra maradtam. Aztán egy nap belovagolt a városba Asher Hunt, azzal a sötét, varázslatos tekintetével és a pimasz mosolyával. Őt nem érdekelte, ki voltam azelőtt, egyszerűen csak életet lehelt abba, ami megmaradt belőlem. Sokan figyelmeztettek, hogy tartsam tőle távol magam, de ő segített elfeledni a fájdalmat, ami oly hosszú ideje fogva tartott. Nem hittem, hogy ez lehetséges, mielőtt ő besétált az életembe. Megsebeztek. Megmentettek. És reményre leltem. Sokéig azt hittem, hogy azon a bizonyos

Moly Name Tag | 3. hét

  Sziasztok! Üdvözlök mindenkit egy kihagyás után a legújabb fordulóban, ahol ismételten három újabb molyt ismerhetünk meg! A szabályok ugyanazok, mint eddig is: minden fordulóban 3-3 molynak teszem fel a kérdéseimet. Mindig az adott forduló hetének elején küldöm el a kérdéseket, én viszont cserébe a hét végéig várom a válaszokat is! :) A harmadik kör résztvevői: @Libricica:  24 éves, júniusban diplomázó mérnökinformatikus, mellette lassan FMH és HBNY „szakértő” (éljen a munka!) :D @Filippino:  Bettinek hívnak, 31 éves moly vagyok, akinek két csodaszép kislánya van, Boróka 4 éves, Felícia 1, jelenleg itthon vagyok gyesen, előtte óvodában dolgoztam, de lakberendező végzettségem is van. (A múltban pedig még a magyar szakot is megjártam az egyetemen.) @luthienlovemagic:  35 éves, informatikai adatelemző vagyok, jelenleg GYEDen a kisfiammal. Végzettségem okleveles környezetkutató (környezettudományi szak). Luthien Könyvvilága néven indítottam könyves blogot 2017 júliusában, ahol könyvérték

Receptszemelvények Fridától

 Sziasztok! Egyik nem régen olvasott könyvemben, a Frida füveskönyve című F. G. Haghenbeck regényben több recept is megtalálható, úgy gondoltam, most ezekről írnék nektek! Természetesen nem az összes receptet kívánom megosztani veletek, csupán a három legszimpatikusabb, ma is elkészíthetőt, ami ránézésre igen jól hangzik. Ha érdekel Titeket is, tartsatok velem! :D 1. Sült panela sajt Hozzávalók: 1 panela sajt, 1 nagy gerezd fokhagyma, 1/4 csésze korianderlevél, 1/4 csésze petrezselyemlevél, 1/4 csésze bazsalikom, 1 kanál friss oregánólevél, 1/2 csésze olívaolaj, só és frissen őrölt fekete bors Elkészítése: A levegőn szárított, nagy panela sajtot cserépedénybe tesszük, és az apróra vágott fokhagymagerezdből meg a többi összetevőből készített salsában pácoljuk. Sóval, borssal fűszerezzük, és szellős helyen, az udvaron vagy az ablakban 6 órán át állni hagyjuk, csak ügyeljünk, hogy a majmok fel ne falják. Ezután 180 fokon 20 percig sütjük, amíg el nem kezd olvadni. Miután így előkészítettü